Hoe beoordeel je het design van je interactieve kaart? - Deel 3: Gebruikerstesten organiseren

21 juni 2024

Hoe organiseer je testen met gebruikers

Nu we meer weten over waarom gebruikerstesten interessant zijn en hoe je een prototype kan maken (uitgelegd in deel 1 en deel 2), nemen we in deel 3 een kijkje naar hoe we gebruikerstesten kunnen organiseren. Een belangrijke beslissing om op voorhand te maken is het type gebruikerstesten dat je wenst uit te voeren: gemodereerde versus niet gemodereerde testen en online versus ter plaatse.


Niet gemodereerde gebruikerstesten vinden plaats zonder facilitator of interviewer, gebruikers kunnen simpelweg de scenario's in hun eentje uitvoeren. Dit minimaliseert het werk voor de facilitator en maakt het mogelijk om grote aantallen mensen te testen (ook al legden we uit in deze blogpost dat je eigenlijk maar nood hebt aan vijf). Er zijn wel wat uitdagingen verbonden aan deze methode :

  • Je moet één of andere test tool gebruiken om de testen te doen of een andere manier zoeken om scenario's uit te voeren en feedback te documenteren (meer info over tools hier).
  • Je kan de gebruiker minder begeleiden dan bij een gemodereerde test en daardoor is het mogelijk dat ze sommige taken verkeerd begrijpen.
  • Het is moeilijker om extra vragen te stellen.
  • Gebruikers kunnen minder gemotiveerd zijn zonder facilitator en meer afgeleid.


Iets anders om mee rekening te houden is de locatie: voer je de testen via videocall uit of ter plaatse? Online testen is zeer eenvoudig qua organisatie en vraagt maar een kleine inspanning van zowel deelnemer als facilitator. Het maakt het ook zeer eenvoudig voor collega's om deel te nemen en notities te maken of het gedrag van de gebruikers mee te observeren. Deelnemers kunnen simpelweg hun scherm delen en zo kan je meevolgen hoe ze navigeren in jouw prototype of kaart toepassing. Anderzijds zijn meetings ter plaatse heel waardevol bij specifieke omstandigheden. Bijvoorbeeld wanneer de omgeving van de gebruiker een effect kan hebben op de manier waarop hij/zij een applicatie gebruikt, zoals bij een gebruiker die zich moet oriënteren bij het gebruiken van een navigatie app. Bijkomend kan het ook gewoon handiger zijn om iemands lichaamstaal te lezen wanneer je er naast zit of staat.


Bij Nazka Mapps, zijn we een grote fan van online gemodereerde gebruikerstesten. We werken vaak aan internationale projecten met partners van over de hele wereld. Gebruikerstesten zijn zo eenvoudig in te plannen in de agenda van deelnemer en facilitator terwijl je toch kan leren van de gebruiker en antwoorden kan krijgen op jouw vragen. Meer uitleg over dit type testen vind je in dit artikel.


Wij raden aan om voor het interview een script te maken en te bedenken op welke vragen je graag een antwoord zou willen. Elk gesprek is uiteraard uniek, maar dit biedt de facilitator wat richtlijnen tijdens het interview. Start met een aantal algemene vragen zodat de gebruiker zich wat meer op z'n gemak voelt en begeleid de gebruiker daarna door het prototype. Beëindig het gesprek met een aantal afsluitende vragen:

  • Wat vond de gebruiker goed en wat vond hij/zij minder goed ?
  • Als de gebruiker één ding mocht toevoegen (zonder enige begrenzing van budget of scope), wat zou dit dan zijn?
  • Zou de gebruiker dit aanraden aan collega's of vrienden?


Een andere pro tip voor online meetings: vraag de deelnemer om toestemming om het interview op te nemen. Zo heb je iets om op terug te vallen mochten je notities verloren raken of niet compleet zijn.


Tot slot: ga er gewoon voor en organiseer gebruikerstesten in je nieuwe project. Het hoeft niet gecompliceerd te zijn en zal zorgen voor een waardevolle leerervaring. Veel test plezier!

Deel dit artikel
Geïnteresseerd in de services van nazka?

Soortgelijke artikels