Hoe we 390kg CO2e bespaarden door de trein te nemen naar Valladolid

25 september 2023

Voor onze verplaatsing naar het mooie Valladolid, de thuisstad van onze partner CARTIF, kozen we een duurzaam vervoersmiddel: de hogesnelheidstrein. Op de afstand van 1500 km tussen Brussel en Noord-Spanje konden we zo ongeveer 390 kg CO2e besparen.

In september was het nog eens tijd om fysiek samen te komen voor het BUILDSPACE-project, deze keer in Valladolid, Spanje. Tijdens deze meeting werd de vooruitgang van het project besproken en organiseerde Nazka een interactieve sessie om de eerste wireframes van het project te evalueren. We verdeelden de deelnemers in vier groepen en lieten hen feedback geven via en post-it oefening om samenwerking en co-creatie te bevorderen. Dit was een enorme win-win: de partners leerden elkaar beter kennen en wij kregen waardevolle feedback.


IMG_20230919_150839.jpg


Om duurzaam van Brussel naar Valladolid te reizen, kozen we voor hogesnelheidstreinen. In amper anderhalf uur waren we al in Paris-Nord. Na een korte overstap met de metro konden we de reis vervolgen vanuit Paris-Montparnasse richting Bayonne, een treinreis van vier uur. Bayonne is de laatste belangrijke Franse stad voor de grens met Spanje. Hier kozen we voor een huurauto omdat er in het westen weinig opties bestaan om met de trein de Frans-Spaanse grens over te steken, en pendelen tussen het hotel in Valladolid en de kantoren van CARTIF zo vlotter kon. De reis duurde dan wel langer dan een vergelijkbare vliegreis, maar op de comfortabele treinen konden we makkelijk werken en de sessies voorbereiden.


Eens kijken naar onze uitstoot voor deze trip (heen en terug):

  • Ongeveer 10 kg CO2e voor de treinreis van Brussel naar Bayonne (HST)
  • Ongeveer 140 kg CO2e voor de autorit van Bayonne naar Valladolid (cijfers voor een gemiddelde auto op benzine)


Met het vliegtuig (heen en terug) zouden we een pak meer uitstoten:

  • Ongeveer 525 kg CO2e voor de vlucht van Brussel naar Madrid (er bestaan geen rechtstreekse internationale vluchten naar Valladolid)
  • Ongeveer 15 kg CO2e voor de treinreis van Madrid naar Valladolid
  • Het ongemak van altijd een taxi te moeten nemen tussen het hotel en de kantoren van CARTIF, en niet de vergeten: ook hier de extra uitstoot.


Na het vergelijken van verschillende tools gebruikten we de Greenhouse Gas Emissions Calculator van de Verenigde Naties om de broeikasgasuitstoot te berekenen. Deze tool helpt organisaties om hun uitstoot in verschillende domeinen in te schatten, waaronder reizen. Bij het praten over uitstoot kies je best voor CO2e, aangezien dit ook rekening houdt met andere broeikasgassen en deze vertaalt in CO2 equivalenten.


De trein nemen was dus duidelijk de meest duurzame optie en dat past volledig bij onze missie!


IMG_20230921_170628.jpg

Deel dit artikel
Geïnteresseerd in de services van nazka?

Soortgelijke artikels