Platform guidance: treinreizigers de weg wijzen naar de juiste wagon
Voor trein reizigers met speciale noden zoals fietsers, mensen met beperkte mobiliteit of een ticket eersteklas zijn er speciale rijtuigen voorzien in elke trein. Toch is het niet eenvoudig om de juiste wagon te vinden, omdat de compositie van de treinen verschilt per rit. Omdat dit zorgt voor vertragingen en stress bij reizigers, wil de NMBS reizigers beter informeren over waar ze best wachten op het perron. Nazka werd gecontacteerd om oplossingen te onderzoeken in een Proof Of Concept in station Brussel Noord.
We implementeerden de platform guidance app zowel voor gebruik op smartphone als voor een digitaal scherm op het perron. De app bevat informatie over de compositie van de volgende trein t.o.v. de zones op het perron. Dit was mogelijk door het gebruik van OpenStreetMap data en het connecteren met de NMBS API. Daarnaast ontworpen we posters om treinreizigers via een QR code de applicatie te laten testen. Dit resulteerde in waardevolle lessons learned voor het SNCB Innovation Lab.
Duurzame mobiliteit is één van de kernthema's waar we aan werken bij Nazka. Dankzij dit project dragen we ons steentje bij aan het meer toegankelijk maken van openbaar vervoer.