Hoe zorg je voor een goede gebruikerservaring voor totaal verschillende gebruikers: de Velopark case

16 februari 2024

Hoe zorg je ervoor dat verschillende gebruikers hun weg vinden in jouw applicatie? Hoe kan je dingen er heel eenvoudig laten uitzien voor de doorsnee gebruiker en tegelijkertijd ook oplossingen aanreiken voor de noden van geavanceerde gebruikers? Laten we een kijkje nemen hoe wij dit doen in Velopark.

De Velopark kaart dient zowel voor het informeren van fietsers over parkeermogelijkheden als voor professionele gebruikers om toegang te krijgen tot de Velopark data.


De drie voornaamste Velopark gebruikers zijn:

  • mensen die op zoek zijn naar informatie over fietsenparkings in een bepaald gebied = de gewone gebruikers
  • mensen die de Velopark open data willen gebruiken = de professionele gebruikers
  • mensen die data in Velopark willen beheren = de professionele gebruikers


In het begin was de Velopark website voornamelijk gefocust op de gewone gebruiker, zodat deze op zoek kon gaan naar fietsenstallingen in zijn/haar gemeente of in de buurt van een bepaalde locatie.


defaultName87714.png


De focus zou nu meer verschuiven naar de professionele gebruiker, met de nadruk op data beheerders (steden & gemeenten en parking uitbaters). Maar hoe konden we ervoor zorgen dat alle gebruikers types een goede ervaring hadden? Informatie voor gewone en professionele gebruikers was tot dan toe verspreid over de Velopark web pagina's.


Het antwoord: we trokken de twee gebruikersflows uit elkaar op de landingspagina door het introduceren van de knop "Professionele gebruiker". Deze knop leidt naar een magische plek genaamd "Velopark PRO".


captures_chrome-capture-2024-1-16-(1).png


In de PRO omgeving konden we informatie aanbieden aan nieuwe (en bestaande) professionele gebruikers over alle mogelijkheden van het Velopark platform zonder de gewone gebruikers hiermee lastig te vallen. We scheidden de gebruikersflows zo veel mogelijk in de interface, bijvoorbeeld door het introduceren van een aparte FAQ pagina voor professionele gebruikers. De FAQ voor gewone gebruikers bleef ook bestaan, zo kreeg elke gebruiker de meest relevante info.


Bij Nazka Mapps geloven we dat het belangrijk is om de relevante gebruikerstypes binnen elk project te identificeren en ervoor te zorgen dat de interface op hen wordt afgestemd. Wij laten geen enkele gebruiker in de steek!


Velopark.be verzamelt alle gegevens over fietsenstalllingen in België. Het platform biedt toegang aan steden en gemeenten om stallingen toe te voegen en de kwaliteit van de data te beheren. De informatie kan vervolgens gebruikt worden door allerlei toepassingen, bijvoorbeeld digitale kaarten, routeplanners, websites van gemeenten of evenementen en allerlei fiets apps. Ook op velopark.be is de informatie over de fietsenstallingen raadpleegbaar.

Deel dit artikel
Geïnteresseerd in de services van nazka?

Soortgelijke artikels